Het sociale netwerk MySpace werd jaren geleden al dood verklaard, maar lijkt plotseling weer op te leven. Het aantal unieke gebruikers dat de website bezocht groeide vorig jaar met 469 procent naar ruim 40 miljoen. Daarmee is MySpace nu weer groter dan bijvoorbeeld Snapchat, Vine en SoundCloud.

Dat blijkt uit cijfers van Comscore, een neutrale partij die het aantal gebruikers van sociale netwerken in de Verenigde Staten monitort. De websites zelf zeggen dat Comscore het aantal bezoekers te laag inschat – maar dat doen ze dan structureel, waardoor de trend naar boven voor MySpace nog altijd op gaat.

Focus op video

MySpace was bij de start in 2003 van de eerste populaire sociale netwerken, maar met de opkomst van Facebook kelderde het aantal gebruikers. MySpace kreeg in 2011 een nieuwe eigenaar, Specific Media, en die verlegde de focus naar video en muziek. Dat sloeg aanvankelijk niet aan en het netwerk leek ten dode opgeschreven, maar in 2014 maakte de website een comeback.

Voornamelijk jongeren zouden het sociale netwerk weer hebben gevonden. Het gaat om 17- tot 25-jarigen, die voornamelijk geïnteresseerd zijn in entertainment. De site heeft daarnaast de e-mailadressen van meer dan een miljard mensen die het platform vroeger wel gebruikten, maar nu niet meer van MySpace gebruik maken. De site hoopt die bezoekers ook terug te krijgen.

Oude gebruikers loggen bovendien nu ook wat vaker weer in. Niet per se omdat ze actief gebruik maken van MySpace, maar omdat ze oude foto’s op hun profiel hebben staan. Op donderdagen ziet MySpace het bezoek stijgen, vanwege het ‘Throwback Thursday’-ritueel op sociale media. Gebruikers plaatsen dan oude foto’s op hun Facebookprofiel, en die staan nu eenmaal op MySpace.

myspace_visitors

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl